farhange.honare1
best
پنج شنبه 17 مهر 1393برچسب:, :: 12:5 :: نويسنده : farhange نمونه طرح درس علوم تجربی پنجم ابتدایی (تغییر فیزیکی وتغییر شیمیایی ) - در بعضی از تغییرات خواص مواد تغییرو در بعضی خواص مواد تغییرنمی كنند 4- تغییرات مواد فیزیكی یا شیمیایی هستند اهداف جزئِی: 1- با جمع آوری اطلاعات به برخی از خاصیت های مواد پی ببرند 2- با مشاهده ی تغییرات مواد ویژگی های آنها را تعیین كنند 3- با ویژگی های تغییر فیزیكی آشنا شوند 4- با ویژگی های تغییر شیمیایی آشنا شوند اهداف رفتاری : در پایان درس از دانش آموزان انتظار می رود : 1- به مطالعه ی تغییرات مواد علاقه مند شوند 2- با مقایسه ی خاصیت های یک ماده قبل و بعد از یک نوع تغییر با ویژگی های این تغییر آشنا شوند 3-با انجام فعالیت های مختلف مواردی را که در آن خواص ماده حفظ می شود و مواردی را که در آن ماده خواص خود را از دست می دهد تجربه كند 4- بتوانند تغییرات فیزیكی و شیمیایی را تعریف كنند و برای آنها مثال بزنند روش تدریس : بحث گروهی - پرسش و پاسخ - آزمایشی -سخنرانی رسانه های آموزشی: ماژیک - تخته - کاغذ - شكر- آب - بشر- سركه - جوش شیرین - بادكنک - بطری - چند تصویر از تغییرات در طبیعت و فضا فعالیت های قبل از تدریس(3 دقیقه ): سلام واحوال پرسی - حضور و غیاب -توجه به حالات روحی و روانی دانش آموزان- آماده كردن جو كلاس برای شروع درس تعیین رفتار ورودی: 1- دانش آموزان باید بتوانند مواد را تعریف كنند 2- دانش آموزان باید بتوانند چند ماده نام ببرند 3- دانش آموزان باید بتوانندمواد را از هم جدا كنند ارزشیابی تشخیصی (3 دقیقه ): 1- آیا می دانید ماده چیست؟ 2- آیا می توانید چند ماده نام ببرید؟ 3- آیا می توانید بگویید تغییریعنی چه؟ 4- آیا جنس مواد مختلف با هم فرق دارند؟ 5- آیا ممكن است ماده ای به ماده ای دیگر تبدیل شود؟ ایجاد انگیزه و آماده سازی(5 دقیقه ): آیا تا به حال مادران خود را در حال پخت غذا دیده اید؟ آیا تا به حال توجه کكرده اید که چرا مواد اولیه ی غذا در پایان تغییرمی كنند؟ ارائه ی درس(25 دقیقه ): 1- ماده را تعریف می کكنیم . 2- با كمک دانش آموزان چند مثال برای ماده می زنیم. 3-چند جمله كه كلمه ی (تغییر) در آنها به كار رفته باشد مثال می زنیم. 4- می پرسیم تغییریعنی چه ؟ 5- آیا میتوانید با (تغییر) جمله بسازید؟ 6- شكل كتاب را به آنها نشان می دهیم و در مورد آن سوؤال می پرسیم . 7- از دانش آموزان می خواهیم جدول روبه رو را در دفتر هایشان رسم وآن را كامل كنند:
8- مشاهده كنید را بخوانند و انجام دهندو ما آن را توضیح دهیم. 9- مشاهده كنید دوم را نیز بخوانند و انجام دهند و ما آن را توضیح دهیم. 10- چند تغییر شیمیایی و فیزیكی را مثال بزنندو ما جدولی می كشیم و مثالها را در آن می نویسیم و هر دو تغییر را توضیح می دهیم . 11- از دانش آموزان می خواهیم با تغییر فیزیكی و شیمیایی جمله بسازند. 12- انجام فعالیت فكر كنید به صورت گروهی 13- رسم جدول نتیجه گیری و تكمیل آن 14- انجام آزمایش ها توسط دانش آموزان و نتیجه گیری از آنها نكته: ارزشیابی تكوینی در حین تدریس با پرسیدن سؤالاتی از دانش آموزان انجام می گیرد جمعبندی کلی(5 دقیقه ) : درس را با كمک دانش آموزان به صورت خلاصه جمع بندی می كنیم تعیین تكلیف (3 دقیقه ): انجام فعالیت جمع آوری اطلاعت در خانه و گزارش به كلاس نوشتن چند تغییر فیزیكی و شیمیایی در محیط اطراف وقت آزاد (2 دقیقه ) : رفع اشكالات احتمالی دانش آموزان
آخرین مطالب پيوندها
تبادل
لینک هوشمند
نويسندگان
|
||||||||
|